Je kent het wel: je wilt zoveel mogelijk informatie geven tijdens presentaties. Je hebt opsommingen in overvloed die je graag in beeld wilt brengen. Maar let op! Opsommingen en lijstjes zijn bijzonder moeilijk op te nemen voor je publiek (en niet of nauwelijks te onthouden). Je overlaadt de ander met teveel informatie tegelijk. Het resultaat: de ander voelt de druk om alle informatie direct op te nemen, vergeet dingen en zal moeite hebben je verhaal te begrijpen. En, onvermijdelijk, je publiek zal vooruitlezen in plaats van naar jou luisteren.
Wat kun je nu al doen om dit te verbeteren?
Dit zijn 2 bewezen tips om je publiek betrokken te houden bij je presentatie:
Tip 1: Noem 1 feit per slide
In plaats van alle items op het scherm te proppen, splits je de lijst. Toon één punt per keer, elk op een eigen slide.
Aan het einde van de reeks, toon je een opsomming van de volledige lijst op één slide. Het kan nodig zijn om de tekst wat te verkleinen op de slide met de samenvatting. Maar omdat jouw publiek de punten al heeft gezien, is dit acceptabel.
Deze opsommingsslide helpt je op veel manieren.
- Het geeft aan dat voorgaande items gerelateerd zijn
- Het creëert een moment voor jou om eventuele conclusies te benoemen die jouw publiek moet trekken uit de reeks
- Het biedt een natuurlijk rustmoment voor jou en jouw publiek om een kleine pauze te nemen voordat je verder gaat naar het volgende gedeelte
Tip 2: Bouw je dia op met subtiele animaties
Met gebruik van een animatie kun je instellen dat er slechts één item per keer wordt getoond van jouw lijst. Dit kan allemaal op dezelfde slide. Een animatie maakt duidelijk over welk item jij het hebt en het voorkomt dat mensen vooruit lezen. Het maakt het heerlijk overzichtelijk.
Aan het eind van je reeks staan alle punten bij elkaar en heb je een mooie samenvatting van jouw verhaal.
De items kun je met bullet points onder elkaar plaatsen maar verrassender (en dus doeltreffender voor jouw publiek) is om een iets anders dan bullet points te gebruiken.